vrijdag 6 augustus 2010

Google maakt adverteren bij trefwoord concurrent mogelijk

Internetbedrijf Google maakt het bedrijven mogelijk om te adverteren als er wordt gezocht op de merknaam van een concurrent. Dat heeft het bedrijf woensdag bekendgemaakt. De nieuwe regels gaan in vanaf september.

Wie bij Google een zoekopdracht uitvoert, krijgt als eerste resultaat doorgaans een gesponsorde link te zien. Als er wordt gezocht op een merknaam is dat de officiële website van het betreffende bedrijf.

Volgens de nieuwe regels kunnen bedrijven er ook voor kiezen om te adverteren bij de merknaam van een concurrent. Wie dan bijvoorbeeld 'Mercedes' intikt, krijgt als gesponsorde link mogelijk de website van concurrent Audi.

De nieuwe regels zijn het gevolg van een vonnis van het Hof van Justitie van de Europese Unie. Dat oordeelde in maart dat Google het merkenrecht niet schendt als het trefwoorden van concurrenten 'verkoopt'. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië werkt Google al langer op die manier.

Bron: De Standaard Online

Geen opmerkingen: