maandag 20 september 2010

Coca Cola blijft sterkste merk

Coca Cola blijft nummer één in de top honderd van de sterkste wereldmerken, die jaarlijks wordt opgesteld door het merkenadviesbureau Interbrand. Oliegigant BP valt uit de rangschikking. Belgische merken komen niet in de rangschikking voor.

Interbrand stelt elk jaar zijn lijst op, op basis van onder meer de reputatie van een merk, de kracht om toptalent aan te trekken en het vermogen om de consument te behagen. De technologiemerken domineren dit jaar de top tien. IBM, Microsoft en Google bezetten respectievelijk de tweede, derde en vierde plaats in de rangschikking. Internetzoekrobot Google zag zijn waarde met 36 procent toenemen in een jaar tijd. Computergigant HP komt voor het eerst in de top tien.

Ook de dominantie van de VS valt op: in de top tien zijn er negen merken van Amerikaanse oorsprong, met uitzondering van het Finse bedrijf Nokia. In de hele top honderd is de helft Amerikaans.

Opvallend is de fikse duik die British Petroleum (BP-foto) maakt. De zware olieramp in de Golf van Mexico breekt BP zuur op: de oliereus stond vorig jaar nog op de 84e plaats, maar valt nu in één klap uit de rangschikking.

Ook Toyota is een opvallende verliezer. Wellicht als gevolg van de massale terugroepactie verliest het bedrijf 16 procent van zijn merkwaarde. Maar het bezet wel nog steeds de 11e plaats in de rangschikking.

Luxemerken zoals Louis Vuitton (16), Gucci (44) en Armani (95) zagen ondanks de crisis hun merkwaarde stijgen.

Bron: deredactie.be

Geen opmerkingen: