vrijdag 30 juli 2010

Verkopen bedrijfswagens nemen weer toe


In de landen van de Europese Unie zijn in de eerste helft van dit jaar 887.862 bedrijfswagens verkocht, een toename van 4,3 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van de Europese organisatie van autofabrikanten ACEA.

In de maand juni werden bijna 167.000 bedrijfswagens op kenteken gezet. Dat betekent een groei van 13,2 procent. De stijging over de eerste zes maanden komt vooral op het conto van de bestelbusjes. Daarvan werden er 8 procent meer aan de man gebracht ten opzichte van de eerste helft vorig jaar.

De verkoop van zware vrachtwagens steeg in de maand juni met 17,3 procent tot 14.843 stuks, de eerste toename in twee jaar tijd. Over de eerste helft van 2010 was echter nog sprake van een daling van bijna 16 procent. Het aantal verkochte bussen en touringcars nam vorige maand met 4,9 procent toe tot 3.083 stuks.

Ook de verkopen in Nederland tonen een stijgende lijn. In juni werden in totaal 10,6 procent meer bedrijfswagens geregistreerd. Over het eerste halfjaar bedroeg de daling echter nog bijna 18 procent.

Bron: Transport Plaza

woensdag 28 juli 2010

Starbucks vs. gratis koffie op het werk


Werknemers laten koffiebars links liggen voor gratis koffie op het werk.

In tijden van recessie telt elke euro. Werknemers besparen zelfs op hun vertrouwde kop koffie die ze halen op weg naar het werk. Ketens zoals Starbucks hebben de laatste maanden hun verkoop sterk zien dalen. Hoewel er in Antwerpen een vestiging is bijgekomen, heeft de koffiegigant een hele hoop filialen moeten sluiten.



Verkopers van koffiemachines zien dan weer hun verkoop sterk stijgen. Werknemers zouden immers meer en meer hun bakje troost van de koffiemachine op het werk halen. Koffie op het werk is doorgaans gratis, terwijl je in een koffiebar al makkelijk 2 euro betaalt voor een gewone koffie.

Door de crisis zijn bovendien heel wat mensen ontslagen. Voor de overgebleven werknemers betekent dat vaak dat zij meer werk moeten afhandelen. Daardoor is de tijdsdruk ook toegenomen. Een half uurtje om een bakje koffie buiten het bedrijf te halen, zit er voor velen dan ook niet meer in.

bron: Jobat.be

dinsdag 27 juli 2010

Nederlander ontwerpt high-tech frisdrankautomaat

De Nederlandse TU/E-student Guus Baggermans ontwikkelde als afstudeerproject een high-tech frisdrankautomaat, die het aanschaffen van een drankje uit een automaat een stuk prettiger zal maken. De blikjes frisdrank draaien met de geïnteresseerde consument mee en door er één aan te wijzen kun je een keuze maken. Zoals je ziet in het onderstaande filmpje werkt de machine, "Friendly Vending" genaamd, erg goed. Of fabrikanten als Coca-Cola hiermee aan de slag zullen gaan is helaas onbekend.

Friendly Vending V2 from Guus Baggermans on Vimeo.

bron: http://blog.flash3000.be/?p=313