dinsdag 24 augustus 2010

Belgische KMO’s missen de e-commerce trein

Meer dan de helft van de Belgische kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s) hebben geen website. Zestig procent van de omzet van Google België, de marktleider in de verkoop van trefwoorden op het internet, is afkomstig van buitenlandse KMO’s die in België hun producten komen promoten, zo zegt de krant Le Soir vrijdag.

Dit cijfer staat in schril contrast met andere Europese landen, waar gemiddeld 80% van de verkoop van de Amerikaanse internetreus gerealiseerd wordt door lokale bedrijven. “Belgische is het enige land in Europa waar de meerderheid van de aankopen van trefwoorden wordt gedaan door buitenlandse bedrijven,” zegt Julien Blanchez, marketingdirecteur van Google België.

Omdat Belgische bedrijven de mogelijkheden niet benutten, aarzelen buitenlandse bedrijven niet om zich op de Belgische markt te storten. De Nederlanders richten zich op de Vlaamse markt, en de Fransen op de Waalse markt. Ter vergelijking: er zijn meer dan 22.000 e-commerce sites in Nederland tegenover 5.000 in België. “Hoewel we net de nodige taalvaardigheid en de technologie hebben om deze twee markten aan te vallen, stellen we vast dat net het tegenovergestelde gebeurt.

Bron: Digimedia

woensdag 18 augustus 2010

“Chaudfontaine is het ijkpunt van alle drinkwaters”

Het regent in Chaudfontaine, een dorpje op een boogscheut van Luik. Ooit zal deze regen geheel gezuiverd en op natuurlijke wijze verwarmd weer uit de aarde tevoorschijn komen. “Ik kan wetenschappelijk aantonen dat het water van Chaudfontaine langer dan 60 jaar onderweg is,” zegt Jean-Louis Cornay, hoofd R&D (research & development)van Chaudfontaine “Dat water is dus uit de lucht gevallen voor de jaren ’40 van de 20ste eeuw. Toen was er nog geen radioactieve vervuiling, werden er nog geen pesticiden gebruikt en zaten er nog amper zware metalen in de grond.”

Het is het orgelpunt van een fascinerend betoog over de natuurlijke kwaliteiten van het water dat in Chaudfontaine (‘Warme Bron’) uit de grond komt. We zitten in het restaurant van het Château des Thermes, twee jaar geleden afgebrand maar met subsidies van de gemeente weer in oorspronkelijke staat uit de as herrezen. Ook de baden, de gastenkamers en de andere faciliteiten van het kuuroord kregen een facelift en geven de thermen eigentijdse klasse en elegantie. Die Chaudfontaine het laatste decennium toch wat ontbeerde, niet alleen door de opkomst elders in het land van luxueuze wellness- en verzorgingscentra maar ook door een mislukt investeringsproject. Een Nederlandse zakenman had het gemeentebestuur weten te verleiden met een ambitieus project vol waterdromen. Een waterwellnessparadijs wilde hij in Chaudfontaine laten bouwen, in de buurt van de huidige thermen. Maar plots was de zakenman met de noorderzon verdwenen en bleken de plannen volstrekt onrealiseerbaar. Het is een kater die het dorp nog altijd niet helemaal verwerkt heeft, maar met de restauratie van de thermen en de geleidelijke verfraaiing van het centrum lijkt er nu toch een nieuw tijdperk aangebroken.

En er is natuurlijk altijd nog, aan de andere kant van het dorp, de fabriek van Chaudfontaine, de producent van natuurlijk mineraalwater. Het bedrijf heeft bijna dertig jaar niet meer deftig geadverteerd maar Chaudfontaine is nog altijd het op één na meest verkochte watermerk van België. En een begrip in heel de wereld. Jean-Louis Cornay: “Chaudfontaine is het enige thermale water dat in alle opzichten ideaal beantwoordt aan de gezondheids- en drinkbaarheidsnormen van water. Niet alleen in België, maar in heel Europa, misschien zelfs in de wereld. In elk geval in alle landen die ik al ooit bezocht heb, en tot dusver heeft ook nog nooit iemand mij tegengesproken. De samenstelling van Chaudfontaine-water is op natuurlijke wijze perfect evenwichtig. Het Pierre et Marie Curie Laboratorium in Parijs gebruikt trouwens onze waterstalen om ieder jaar de internationale standaard vast te stellen. Chaudfontaine is het wereldwijde ijkpunt van alle drinkwaters.”

Uit: Vivat.be

vrijdag 6 augustus 2010

Google maakt adverteren bij trefwoord concurrent mogelijk

Internetbedrijf Google maakt het bedrijven mogelijk om te adverteren als er wordt gezocht op de merknaam van een concurrent. Dat heeft het bedrijf woensdag bekendgemaakt. De nieuwe regels gaan in vanaf september.

Wie bij Google een zoekopdracht uitvoert, krijgt als eerste resultaat doorgaans een gesponsorde link te zien. Als er wordt gezocht op een merknaam is dat de officiële website van het betreffende bedrijf.

Volgens de nieuwe regels kunnen bedrijven er ook voor kiezen om te adverteren bij de merknaam van een concurrent. Wie dan bijvoorbeeld 'Mercedes' intikt, krijgt als gesponsorde link mogelijk de website van concurrent Audi.

De nieuwe regels zijn het gevolg van een vonnis van het Hof van Justitie van de Europese Unie. Dat oordeelde in maart dat Google het merkenrecht niet schendt als het trefwoorden van concurrenten 'verkoopt'. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië werkt Google al langer op die manier.

Bron: De Standaard Online

dinsdag 3 augustus 2010

BelPV geeft 10 tips voor de installatie van zonnepanelen

Sectorfederatie BelPV heeft een lijst van 10 tips opgesteld die de consument moeten helpen bij een correcte installatie van zonnepanelen.

Deze 10 tips gaan o.a. over veiligheid bij elektrische aansluitingen en bij werken op daken, over het correct berekenen van de opbrengst en over de inhoud van de offerte.

“Algemene offertes voor zonnepanelen op internet kunnen nooit rekening houden met de specifieke situatie van een woning. Daarom roepen we de consument op om een plaatsbezoek van een professionele installateur aan te vragen”, zegt Herman Daniëls, ondervoorzitter van BelPV.

We vatten de tips even samen.

1. Mik lager dan je verbruik
Het heeft geen zin om meer zonnepanelen te installeren dan je gemiddeld jaarlijks stroomverbruik. Beter is een ouder elektrisch toestel zoals een koelkast of diepvriezer te vervangen door een nieuw, energiezuinig exemplaar. Of gloeilampen en halogeenlampen in te ruilen voor spaarlampen en led-lampen. Hou ook rekening met de gratis elektriciteit die je krijgt: 100 kWh per gezin en 100 kWh per gezinslid.

2. Laat een vakman aan huis komen
Zonnepanelen laat je installeren door een ervaren professional. Die laat je best ook even langskomen bij je thuis. Vraag naar eventuele referenties van installaties in je buurt. Professionele installateurs vind je onder meer in de ledenlijst van BelPV.

3. Kijk kritisch naar de offerte
De ene offerte is de andere niet: kijk verder dan de prijs. Welke garanties biedt de installateur? Welke dienst na verkoop? Hoeveel ervaring heeft hij? Welke merken van omvormer en zonnepanelen biedt hij aan?

4. Kwaliteit is belangrijker dan de prijs
Professionele installateurs die kwaliteit garanderen zijn meestal niet de goedkoopste. Ze stellen een uitgebreide offerte op die rekening houdt met de situatie van de woning. Ze controleren bovendien ook de werking van de zonnepanelen.

5. Gok niet op lagere prijzen
Op dit moment zijn de prijzen van zonnepanelen terug in stijgende lijn. Dat heeft onder meer te maken met de schaarste op de internationale markt van zonnepanelen. Wachten tot het najaar voor prijsdalingen heeft dus geen zin.

6. Hou zonnepanelen uit de schaduw
Blijf met de zonnepanelen uit de buurt van dakkapellen, schouwen en alles wat de panelen in de schaduw laat liggen. Tussen zuidoost en zuidwest presteren zonnepanelen het best. Een helling tussen 20 en 60 graden levert goede resultaten op. Vraag aan de installateur een correcte berekening met een computerprogramma zoals Pvsyst of Pvsol.

7. Vraag veel van de installateur
Bij elk zonnepaneel hoort een informatieblad met technische gegevens over afmetingen, rendement, vermogen enzvoort. Zonnepanelen moeten ook streng getest worden om op de markt en op het dak te komen. Vraag naar de testcertificaten voor zonnepanelen, met nummer IEC 61215 of IEC 61730 voor kristallijne zonnepanelen en IEC 61646 voor dunnefilmzonnepanelen.

8. Veiligheid belangrijk
Veiligheid heeft zijn prijs: een installateur die correct de verplichte wettelijke veiligheidsmaatregelen toepast voor werken op daken kan daar een lichte meerprijs voor aanrekenen. Vraag de installateur ook om de installatie elektrisch na te meten, om zeker te zijn dat de bekabeling in orde is.

9. Bestel tijdig je fotovoltaïsche installatie
Door het succes van zonne-energie in diverse andere landen dreigen ook bij ons in het najaar opnieuw leveringsproblemen te ontstaan. Tijdig bestellen is dus de boodschap.

10. Wacht niet op de perfecte zonnecel
Wist je dat kwalitatieve zonnepanelen in België nu al per vierkante meter 120 tot 140 kWh bruikbare zonnestroom per jaar produceren? De huidige zonnepanelen werken dus al goed genoeg. De techniek zal verder verbeteren, maar dat is geen reden om te wachten op de ultieme zonnecel.

Bron: elektrozine.be